34204013026

با ما در تماس باشـید

آموزشگاه آریانا

معرفی رشته مهندسی رباتیک

معرفی رشته مهندسی رباتیک

معرفی کامل مقطع کارشناسی رشته مهندسی رباتیک را در این مطلب می خوانید. در این معرفی به بیان بازار کار ، وظایف مهندس رشته  ، دوره تحصیلی  ، مزایای رشته ، و … می پردازیم.

معرفی رشته مهندسی رباتیک : رشته ای نو و رو به گسترش است و عمر آن به ۲۰ سال نمی رسد. در جهانی زندگی می کنیم که به تدریج ربات ها جای کار انسان ها را می گیرند و با توانایی های خود کارها را برای بشر آسان می کنند و در محیط های دشواری که انسان ها نمی توانند وارد شوند مثل فضا، عمق دریاها، و … حضور می یابند. مهندسی رباتیک رشته ای نوین در حوزه تکنولوژی است که ناظر بر طراحی، ساخت، نگهداری و کنترل روبوت هاست.
در جدول و نمودار زیر به اجمال این رشته را بررسی می کنیم.
معرفی رشته مهندسی رباتیک

آشنایی با رشته مهندسی رباتیک

رشته مهندسی رباتیک (Robotics engineering) یکی از زیرمجموعه های گروه آزمایشی ریاضی – فیزیک و یکی از زیرشاخه های گروه مهندسی است که ناظر به طراحی، کاربرد،  و بهره برداری ربات هاست. رشته مهندسی رباتیک رشته ای است که دستاوردهای آن مورد نیاز بسیاری از رشته های دیگر است و از تلفیق رشته هایی چون برق گرایش الکترونیک و کنترل، مکانیک گرایش طراحی جامدات، و  کامپیوتر گرایش نرم افزار به وجود می آید.  در مقطع کارشناسی برای اولین بار در سال ۱۳۸۱ شمسی در دانشگاه صنعتی شاهرود به وجود آمد و به تدریج به دانشگاه های دیگر کشور نیز راه یافت.

رشته مهندسی رباتیک برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به ساختن و خلق کردن چیزهای جدید و توسعه علم علاقه دارید، رشته مهندسی رباتیک را انتخاب کنید. این رشته جزء رشته هایی است که خلاقیت و هوش از عناصر کلیدی برای پیشرفت در آن است. همچنین تسلط به زبان انگلیسی و زبان کامپیوتر برای پیشرفت در مهندسی رباتیک ضروری به نظر می رسد، مخصوصا این که اگر بخواهید مهاجرت کنید.

در رشته مهندسی رباتیک نیز از نرم افزارهایی مثل Webots، ADAMS، Catia، و … استفاده می شود و آشنایی با این نرم افزار ها باعث جذب بهتر در مشاغل گوناگون می شود. دانشجویان باید دارای قدرت تخیل و تجسم و دقت زیاد باشند و در حوزه های مکانیک، الکترونیک، و کامپیوتر قوی باشند. رشته مهندسی رباتیک رشته ای پیچیده به شمار می رود و تلفیقی از علوم است، به همین دلیل دانشجویان رشته مهندسی رباتیک می بایست علاوه بر تسلط بر گستره ای از علوم مهندسی، توانایی حل مسائل پیجیده و تحلیل اطلاعات را داشته باشند.

 مزایا و معایب رشته مهندسی رباتیک

رشته مهندسی روباتیک یکی از جذاب ترین رشته ی گروه مهندسی است که با نوآوری و خلاقیت همراه است. همچنین این رشته برای کسانی که مهارت و هوش کافی را دارند، شرایط کاری خوبی را در ایران و به ویژه کشورهای دیگر فراهم می آورد.

باوجود این، در بین مردم چندان شناخته نیست. رباتیک دانشی نوین به شمار می رود و نیازمند سرمایه گذاری بسیار، صرف هزینه های زیاد، و ایجاد زیرساخت های لازم است که هنوز در ایران شرایط آن فراهم نشده است.

 بازار کار و درآمد رشته مهندسی رباتیک

بازار کار رشته مهندسی رباتیک : در حال حاضر در کشور ایران به طور مجزا صنایع گسترده رباتیک وجود ندارد اما فارغ التحصیلان رشته مهندسی رباتیک می توانند در صنایع و شرکت های گوناگون خصوصی و دولتی مرتبط با حوزه های مکانیک، الکترونیک، و کامپیوتر مشغول به کار شوند. صنایعی چون صنایع خودرو سازی، ماشین سازی و ساخت قطعات سنگین، صنایع هوا فضا، تولید تجهیزات الکترونیکی، صنایع هسته ای، معدن و نساجی، صنایع کامپیوتری و ساخت و طراحی نرم افزارها و سخت افزار ها، صنایع کشاورزی، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، و … مشغول به کار شوند. علاوه بر این امروزه صنایع گوناگون به سمت خودکار شدن و اتوماتیک شدن تجهیزات می رود و مهندسان رباتیک می توان در کلیه صنایع اعم از صنایع مواد غذایی تا ماشین سازی در بخش طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری تجهیزات مشغول به کار شوند. درآمد رشته مهندسی رباتیک بستگی به کاری و تجربه و صد البته مهارتی است که خودتون در این رشته کسب میکنید شما می توانید اقدام به تولید ماشین های صنعتی و سایر ماشین ها ربات ها و … و یا تعمیرات این وسایل را انجام دهید بنابراین بازارکار و درآمد رشته مهندسی رباتیک بستگی به تلاش و مهارت خودتون دارد .

  دوره تحصیل کارشناسی 

دوره تحصیل رشته مهندسی رباتیک ۴ ساله و معادل ۸ ترم تحصیلی است و ۱۶ هفته را شامل می شود. دانشجویان دوره کارشناسی  موظف به گذراندن ۱۴۰ واحد درسی هستند. واحدهای درسی دوره تحصیلی مهندسی رباتیک عبارتند از؛

  • دروس عمومی: ۲۱ واحد
  • دروس پایه: ۲۲ واحد
  • دروس اصلی: ۶۲ واحد
  • دروس تخصصی الزامی: ۲۲ واحد
  • دروس تخصصی اختیاری: ۱۳ واحد

 

 وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

این رشته علاوه بر مقطع کارشناسی ، در مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد و دکتری نیز در ایران دانشجو می پذیرد، اما فقط یک تک گرایش در هر یک از مقاطع تحصیلات تکمیلی برای مهندسی رباتیک وجود دارد. دانش آموخته گان دوره کارشناسی می توانند با شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و کسب نمره مورد نیاز در  مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.

 

معرفی کتاب در حوضه رباتیک

برای شروع مطالعه در حوضه رباتیک و کسب اطلاعات در این حوضه ما به شما کتاب رباتیک مقدماتی اثر امیر اسحاق میرحسینی را پیشنهاد میدهیم تا بتوانید برای شروع و مقدمات اولیه این حوضه را بهش آشنا شوید .

کتاب در حوضه رباتیک

در صورت علاقه به خواندن مقالات و pdf آموزش رباتیک آن هم به شکل رایگان شما میتوانید با مراجعه به صفحه  pdf آموزش رباتیک  اقدام به مطالعه این مقالات کنید و هر مقاله را در حوضه ای که مرتبط با حوضه رباتیک ، مکاترونیک ، الکترونیک و برنامه نویسی است انتخاب کنید و مطالعه کنید .

ارسال دیدگاه