34204013026

با ما در تماس باشـید

آموزشگاه آریانا

نحوه خواندن مقدار خازن های مختلف

آموزش خواندن مقدار خازن ها

نحوه خواندن مقدار خازن در تصویر بالا سه عدد خازن عدسی را مشاهده می کنید که در ادامه با ذکر مثال نحوه خواندن مقدار این خازن ها را از روی کد نوشته روی انها توضیح خواهم داد.

همانطور که مشاهده می کنید روی خازن عدسی اول عدد ۲۲۴ نوشته شده است. برای محاسبه ظرفیت خازن ما دو عدد اول یعنی ۲۲ را خودشان را قرار می دهیم و به اندازه عدد سوم صفر جلوی دو عدد اول قرار می دهیم. عدد سوم ۴ می باشد بنابراین ۴ عدد صفر جلوی ۲۲ می گذاریم که می شود ۲۲۰۰۰۰ که این ظرفیت خازن برحسب پیکوفاراد است. یعنی ظرفیت خازن اول ۲۲۰۰۰۰ پیکوفاراد یا ۲۲۰ نانوفاراد است.

روی خازن عدسی دوم عدد ۴۷۱ نوشته شده است. خوب طبق توضیحاتی که دادم دو عدد اول یعنی ۴۷ را نوشته و به اندازه عدد سوم که در این خازن ۱ می باشد صفر جلوی دو عدد اول می گذاریم. نتیجه می شود ۴۷۰ که این ظرفیت خازن برحسب پیکوفاراد است.

در برخی از خازن های عدسی فقط دو عدد روی خازن می نویسند مانند خازن سوم که روی ان عدد ۲۲ نوشته شده است. ظرفیت این خازن برابر با عدد نوشته شده روی ان برحسب پیکوفاراد است. یعنی ظرفیت خازن سوم ۲۲ پیکوفاراد است.

خواندن ظرفیت خازن الکترولیت :

در خازن های الکترولیتی ظرفیت انها به صورت یک عدد مشخص با واحد مربوطه اش (nF,uF و…) در کنار ولتاژ خازن (حداکثر ولتاژی که خازن می تواند ذخیره کند) روی انها نوشته می شود.

 

خواندن ظرفیت خازن پلی استر :

خازن های پلی استر از جمله خازن های بسیار کاربردی در حوضه صنعت و مهندسی هستند بنابراین آموزش خواندن خازن های پلی استر بسیار پر اهمیت است . در این بخش آموزش خواندن خازن پلی استر را خواهیم داد .

در تصویر زیر دو عدد خازن پلی استر را مشاهده می کنید که روی انها ظرفیت به همراه تلرانس انها و همچنین ولتاژ خازن بصورت کد نوشته شده, که در ادامه نحوه بدست اوردن انها را توضیح خواهم داد.

 

در خازن پلی استر اول ظرفیت و تلرانس خازن با عبارت ۲۲۴J مشخص شده است. ظرفیت خازن مانند خازن های عدسی که در بالا توضیح دادم بدست می اید. یعنی ظرفیت خازن برابر با ۲۲۰۰۰۰ پیکوفاراد یا ۲۲۰ نانوفاراد است. حرف J که جلوی ظرفیت خازن نوشته شده بیانگر تلرانس یا درصد خطای خازن می باشد. که از طریق جدول زیر می توانیم تلرانس خازن را بدست بیاوریم.

همنطور که مشاهده می کنید حرف J به معنی تلرانس ۵ درصد است. اگر حرف دیگری جلوی مقدار خازن نوشته شده بود مثلا K یا G یا… طبق جدول بالا می توانیم تلرانس ان خازن را بدست بیاوریم.

همانطور که مشاهده می کنید ولتاژ خازن نیز روی ان نوشته شده که برابر با ۴۰۰ ولت است.

روی خازن دوم عبارت ۱۰۶J نوشته شده که این یعنی ظرفیت خازن برابر با ۱۰۰۰۰۰۰۰ پیکوفاراد یا ۱۰۰۰۰ نانو فاراد یا ۱۰ میکروفاراد است. همچنین تلرانس ان ۵ درصد است و ولتاژ خازن نیز ۴۰۰ ولت نوشته شده است.

 خواندن خازن از جمله مهارت هایی است که هر فردی برای شروع رشته های رباتیک ، الکترونیک و مکاترونیک حتما نیاز به دانستن آن دارد این مهارت به شما کمک میکند تا مدل های مختلفی از خازن ها را بتوانید برای برد و سیستم های ربات و وسایلی که ابدا میکنید انتخاب کنید و به نحوه درست آن ها را انتخاب کنید .

برای دریافت PDF کد خوانی خازن بر روی تصویر زیر را کلیک کنید:

download

اگر این pdf براتون مفید بود می تونید مقالات رباتیک دیگری که در سایت آریانا قرار دارد را مطالعه کنید و از آنها هم استفاده کنید .

برای دریافت اطلاعات جدید و آخرین اخبار در حوزه تکنولوژی و رباتیک می توانید از منو مطالب آموزشی ، مقالات علمی را انتخاب کرده تا با جدید ترین و بروز ترین مباحث در حوزه رباتیک آشنا شوید .

آدرس آموزشگاه رباتیک : کرج – سه راه گوهردشت – ابتدای بلوار آزادی جنب ایستگاه تاکسی- برج گوهر – ط ۵ – آموزشگاه فنی حرفه ای آریانا  – تلفن تماس : ۳۴۲۰۴۰۱۳-۰۲۶

آدرس دفتر مرکزی کرج : بلوار هفت تیر – انتهای خ صدوقی – نرسیده به پل اتوبان – جنب کوچه خیردوست – آموزشگاه فنی حرفه ای آریانا  – تلفن تماس : ۳۲۸۲۶۴۷۴-۰۲۶

آدرس آموزشگاه در تهران :مرکز قلهک ، خیابان شریعتی – روبروی خیابان شهید کلاهدوز- خیابان امامزاده – فرهنگسرای آفتاب  –  تلفن تماس ۲۲۶۴۸۶۰۷-۰۲۱

همچنین ما را در شبکه های اجتماعی اینستاگرام ، آپارات  دنبال کنید.

ارسال دیدگاه