34204013026

با ما در تماس باشـید

آموزشگاه آریانا

آموزش مبانی رباتیک

رباتیک یک حوزه تحقیقاتی میان رشته ای است که در رابطه با علوم و مهندسی و کامپیوتر است. رباتیک شامل طراحی ، ساخت ، بهره برداری و استفاده از ربات ها است. هدف رباتیک طراحی ماشین های هوشمندی است که بتواند در زندگی روزمره انسان ها را آسان تر کند. آموزش مبانی رباتیک و ساخت ربات‌های یاری دهنده به علاوه بتواند امنیت را برای نوع بشر به ارمغان بیاورد. رباتیک از دستیابی های مهندسی اطلاعات ، مهندسی کامپیوتر ، مهندسی مکانیک ، مهندسی الکترونیک و .. بهره می برد. مبانی رباتیک و تاریخچه عم رباتیک را باهم در ادامه این مقاله میاموزیم. با آموزش های حضوری و مجازی کلاس رباتیک آموزشگاه فنی حرفه ای آریانا نصر در تهران و کرج همراه باشید.

کاربرد رباتیک چیست؟

علم رباتیک ماشین هایی را تولید می کند که می توانند جایگزین انسان شوند و اقدامات انسانی را تکرار کنند. از ربات‌ها می توان در بسیاری از موقعیت‌ها و برای دستیابی سریع تر به بسیاری از اهداف استفاده کرد. موارد استفاده از ربات‌ها:

  • بازرسی مواد رادیواکتیو
  • شناسایی و غیر فعال سازی بمب ها
  • زنده یابی در زمین لرزه‌ها یا صوانح دیگر
  • فرایندهای تولیدی یا تعمیراتی در مناطقی که انسان به آنها دسترسی ندارد مثل زیر آب، فضا و یا عملیات های هوایی

 ربات ها می توانند با شکل های متفاوتی متناسب با فعالیت مورد نظر تولید شوند. همانطور که در بخش تاریخچه رباتیک گفته خواهد شد، این علم اساسا برای جایگزینی با نیروهای انسانی پایه ریزی شده است. اما برخی از آنها ساخته شده اند تا از لحاظ ظاهری مشابه انسان باشند و کاربرد صنعتی ندارند. بلکه کاربرد های روزمره و انسانی از آنها انتظار میرود.. که البته پر طرفدار ترین زمینه ساخت ربات هم همین بخش ربات‌های انسان نماست. 

گفته می شود که ساختار این ربات ها میتوانند برخی رفتار‌های تکراری انسان را شبیه سازی کنند. در نتیجه نیروی انسانی کمتری برای انجام کارها مورد نیاز باشد. چنین ربات هایی سعی در مشابه سازی راه رفتن ، بلند کردن ، گفتار ، شناخت یا هر فعالیت انسانی دیگر دارند. بسیاری از ربات های امروزی با الهام از طبیعت با فعالیت های مختلف انسانی همکاری می کنند. برای آموزش مبانی رباتیک باید تکنیک های صحیحی را در پیش گرفت که د در آموزش های مجازی یا حضوری رباتیک در تهران و کرج مبانی را به بهترین شکل آموزش خواهید دید.

انواع مختلف ربات

همه ربات ها دارای سطوحی از کد برنامه نویسی رایانه هستند. برنامه نویسی در رایانه ربات‌ها چگونگی تصمیم گیری یک ربات در شرایط مختلف را تعریف میکند. از جمله:

  • زمان انجام کار
  • چگونگی انجام کار
  • مسیریابی
  • شناسایی
  • و …

مثلا رباتی که نیاز به حرکت در جاده ای گل آلود دارد ممکن است ساختار مکانیکی صحیحی داشته باشد و مقدار صحیح انرژی را از باتری خود دریافت کند ، اما بدون داشتن کد برنامه نویسی، برنامه ای برای حرکت به جایی نخواهد داشت و در نتیجه حرکت مشخص و هدفمندی نیز نخواهد داشت. برنامه نویسی ماهیت اصلی یک ربات است. یک ربات ممکن است ساخت مکانیکی و الکتریکی بسیار خوبی داشته باشد، اما اگر برنامه آن ضعیف ساخته شود عملکرد آن بسیار ضعیف خواهد بود.

ربات های از دو دیدگاه مکانیکی و برنامه نویسی ( سخت افزاری و نرم افزاری) با هم متفاوت اند. تفاوت مکانیکی ربات‌ها را از روی نام گذاری و کاربرد آنها میتوان دریافت. برای آموزش رباتیک میتوانید با ما در آریانا همراه باشید.

آموزش رباتیک رباتیک آموزش حضوری رباتیک در تهران آموزش حضوری رباتیک در کرج

انواع ربات‌ها مکانیکی از دیدگاه رباتیک

  • ربات‌های مین یاب
  • ربات‌های آتش نشان
  • ربات‌های امدادگر
  • ربات‌های نظامی و جنگندخ
  • ربات‌های نظافت‌گر
  • ربات‌های میکرو موس(مسیریاب)
  • ربات‌های انسان نما

انواع برنامه ریزی ربات ها در رباتیک

سه نوع مختلف از برنامه های رباتیک وجود دارد: کنترل از راه دور ، هوش مصنوعی و ترکیبی.

برنامه نویسی رباتیک کنترل از راه دور( Remote Control): یک ربات با برنامه کنترل از راه دور دارای مجموعه ای از دستورات قبلی است که فقط در صورت دریافت سیگنال از یک منبع کنترل(معمولاً یک انسان با کنترل از راه دور) انجام می شود. شاید مناسب تر باشد که دستگاههایی که توسط دستورات انسان کنترل می شوند بیشتر به عنوان محصولات رباتیک در حوزه اتوماسیون قرار بگیرند.

برنامه نویسی رباتیک هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)ربات هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند به تنهایی و بدون منبع کنترل با محیط خود در تعامل هستند و می توانند با استفاده از برنامه ریزی قبلی خود واکنش به اشیا و مشکلاتی را که با آن روبرو می شوند تعیین کنند.

ربات‌هایی با برنامه ریزی ترکیبی نوعی از برنامه نویسی است که توابع “AI و RC” را در آنها ترکیب می کند. یعنی تلفیقی ازکنترل از راه دور و هوش مصنوعی را در ساختار برنامه نویسی خود دارند.

تاریخچه رباتیک

رباتهای کاملاً مستقل فقط در نیمه دوم قرن ۲۰ ظاهر شدند. اولین ربات قابل برنامه ریزی دیجیتالی و قابل برنامه ریزی( Unimate) در سال ۱۹۶۱ نصب شد. وظیفه این ربات بلند کردن قطعات داغ فلز از دستگاه ریخته گری و روی هم قرار دادن آنها بود. ربات های تجاری و صنعتی امروزه بسیار پیشرفته شده اند و برای انجام کارها ارزان تر ، دقیق تر و با اطمینان تر از انسان ها هستند.ربات‌ها همچنین در بعضی از مشاغل بسیار ضعیف تر و با بازدهی پایین تری عمل میکنند. ربات ها به طور گسترده ای در ساخت ، مونتاژ، بسته بندی و بسته بندی، معدن، حمل و نقل، اکتشافات زمین و فضا، جراحی، سلاح، تحقیقات آزمایشگاهی، ایمنی و تولید انبوه کالاهای مصرفی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

آموزشگاه فنی حرفه ای رباتیک آریانا

مهندسی رباتیک، رشته‌ای جدید در ایران می‌باشد، فرصت‌های شغلی خوبی در بخش آموزش عالی وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از صنایع کشور از جمله کارخانه‌های فولاد ، خودروسازی ، مواد غذایی و … تقریبا تمام اتوماتیک می‌باشند. اما متاسفانه تمام ربات‌ها وارداتی است و در بعضی از موارد نصب ، کنترل و تعمیر آن‌ها بر عهده‌ متخصصان خارجی می‌باشد. شرکت‌های فعال داخلی در حوزه رباتیک به واردات و در بعضی از موارد تعمیرات ربات‌ها می‌پردازند. اگرچه این رشته از شاخه‌های جدید مهندسی ‌است، اما آینده‌ روشنی خواهد داشت. در اخر اگر علاقه مند به خلاقیت و نوآوری هستید و می‌خواهید در زندگی و آینده بشر تحولی ایجاد کنید، مهندسی رباتیک بهترین انتخاب برای شما می‌باشد.

مجموعه بزرگ آموزشی آریانا با شعار “کارآموز امروز ، کارآفرین فردا“ در عرصه آموزش‌ها و مهارت‌های نوین، به ویژه رباتیک از معتبرترین مراکز در سطح کشور می‌باشد. آموزش حضوری رباتیک در تهران و کرج با آریانا.

ما را در صفحه رسمی اینستاگرام آریانا دنبال کنید.


 

ارسال دیدگاه