34204013026

با ما در تماس باشـید

آموزشگاه آریانا

ربات آتش نشان

ربات آتش نشان چیست ؟

ربات آتش نشان یکی از چالش‌هایی که آتش نشانان با آن روبرو هستند را که خاموش کردن آتش در نقاطی است که دور از دسترس می‌باشد را حل کرده اند . امدادرسانی در چنین نقاطی حتی ممکن است جان آتش نشانان را به خطر بیاندازد و یا حتی در موقعیت‌های حادتر که گازهای سمی و یا دود در منطقه حادثه پخش شده و مانع تنفس می‌شود جان خود را از دست بدهند. اما امروزه پیشرفت علم در حوزه‌های مختلف توانسته مشکلات زیادی را مرتفع کند از جمله علم مهندسی رباتیک .

مزیت استفاده از ربات آتش نشان ؟

  • امکان دسترسی به مکان های پر خطر
  • کاهش هزینه و زمان
  • مهار آتش با سرعت بالا

مهار آتش سوزی‌هایی که در مکان‌های حساس مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بسیار سخت‌تر است اینجاست که اهمیت استفاده از ربات آتش نشان بیشتر مشخص می‌شود.

ربات‌های آتش نشان طوری طراحی و ساخته شده‌اند که می‌توانند از راه دور کنترل شوند. کنترل ربات‌های آتش نشان بوسیله سیستم‌های کنترلی، بلوتوث و وای‌ فای و حتی در مواردی موبایل انجام می‌شود. این ربات را می‌توان به مدت ۲۰ ساعت کنترل کرد به طوری که در این ۲۰ ساعت نیازی به سوخت‌گیری مجدد ندارند.

ربات آتش نشان که به دوربین مجهز هستند می‌توانند از محل حادثه عکس بگیرند و برای آتش نشانان ارسال کنند. این تصاویر ارسالی به پیدا کردن سریع‌تر مصدومان حادثه کمک زیادی می‌کند. ربات‌ها بوسیله دوربینی که دارند محل حادثه را بررسی کرده و اطلاعاتی در خصوص آتش سوزی و محل حادثه مانند دما را تا برد هزار متری به آتش نشان‌ها ارسال می‌کند به این ترتیب آتش نشانان با دادن دستورات لازم به ربات ها می‌توانند آتش را سریع‌تر مهار کنند و عملیات اطفا حریق را به پایان برسانند.

مکانیزم ربات آتش نشان چیست ؟

ربات آتش نشان  رباتی است که توانایی یافتن و خاموش کردن آتش به وسیله مکانیزم خاص خود را داراست . اساس کار این ربات برای پیدا کردن آتش بر نور مادون قرمز ساطع شده از آتش استوار است . به این صورت که این ربات دارای ۵ سنسور مادون قرمز در جلوی بدنه خود است و به گونه ای برنامه ریزی شده است که توسط اطلاعات ورودی از سنسورها مکان آتش را تشخیص داده و به صورت اتوماتیک به سمت آن حرکت می کند . به محض رسیدن به آتش متوقف شده و با فن آتش را خاموش می کند ( یا آب یا با درپوش خفه کن ) . این درپوش از یک بدنه آلومینومی و پارچه نسوز تهیه شده است . برنامه ربات با برنامه نویسی بیسیک رباتیک که در آموزشگاه آریانا نیز تدریس میشود نوشته شده و توسط میکروکنترلر AVR به اجرا در می آید . در واقع میکروکنترلر همان مغز هوشمند ربات است که اطلاعات ورودی را پردازش نموده و در هر لحظه تصمیم مناسب را جهت چگونگی حرکت ربات و موتور اتخاذ می نماید . اگه علاقه مند به برنامه نویسی رباتیک هستید تا ربات های آتش نشان و سایر ربات های کاربردی را خلق کنید کافی است در کلاس های آموزش برنامه نویسی رباتیک ۀموزشگاه آریانا شرکت کنید .

رباتیک در آتش نشانی

آتش یکی از عناصر اولیه است که قبل از شروع تاریخ مکتوب به صورت مساوی بر روی زمین بوده است. آتش خصوصیات مثبت زیادی از جمله گرما ، انرژی ، پاکسازی و … دارد اما در خارج از کنترل می­تواند، بسیار خطرناک باشد.آتش می تواند سازه ها ، خانه ها ، وسایل نقلیه آتش سوزی کشتی، هواپیما می توانند ویرانی به بار آورد و باعث صدمات جدی و یا مرگ شوند. زنان و مردان شجاعی هستند که زندگی خود را برای محافظت از دیگران در برابر شعله های آتش و آتش سوزی که می تواند به دلایل بسیار در هر کجا و هر زمان اتفاق افتد، اختصاص داده اند. به علت اینکه آتش نشانان  یک انسان هستند و جان انسان ها بسیار پر اهمیت است و در کنار آن توانایی های محدودی دارند باید دانست که آنها هم ممکن است در معرض صدمه حین آتش سوزی و یا مرگ قرار بگیرند و در کنار آن به دلیل گرما و شرایط سخت شاید در بعضی از موقعیت ها کارآمدی کافی نداشته باشند . استفاده از رباتیک در آتش‌نشانی یکی از روش های اطفاء حریق است که همچنان در حال توسعه می باشد.

سالانه به شکل میانگین ۳۰۰۰۰ آتش سوزی در سراسر دنیا ایجاد میشود که باعث صدمه دیدن و حتی در مواردی از کار افتادگی فرد و مرگ را در پی بگییرد  بنابراین اگر بتوان به سرعت جلوی این اتش سوزی ها را گرفت و یا در هنگام آتش سوزی ربات ها را جای انسان ها برای کمک در خط مقدم به کار بگیریم باعث میشود این حوادث با کمترین تلفات و آسیب ها به پایان برسد بنابراین رباتیک در آتش نشانی بسیار معقوله پر اهمیت و کاربردی است .

ربات آتش نشان در ایران

در ایران نیز برخی مراکز دانش بنیان، موفق به طراحی و ساخت ربات آتش نشان کاربردی شدند که می تواند با حمل لوله های آتش نشانی به محل های صعب العبور ، آتش را در نزدیک ترین محل ممکن خاموش کند . ربات های آتش نشان کاربردی با بهره گیری از دوربین ها خود می تواند تمامی وضعیت محل آتش گرفته را رصد کرده ، دمای محیط را اندازه گیری کند و به وسیله بازوهای مخصوص به محل مورد نظر نفوذ کرده و آتش را خاموش کند . این ربات های آتش نشان توانایی ارسال تصویرو صدا با کیفیت بالا به کاربر را دارد و با همین وسیله می توان مصدومین را سریع تر کشف کرده و نجات داد . این ربات دارای دوربین ها دید در شب با کیفیت و فرکانس ۲/۴ است که وضوح تصویر بالایی را به اپراتور می دهد .

پهپاد  آتش نشان

این گونه از پهپاد ها توسط مهندسین رباتیک و هوافضا ژاپنی برای اولین بار اختراع شده و با پرتاب کردن گلوله های ضد آتش در محیط حریق باعث خاموش شدن آتش میشوند . پهپاد ها نیز در ایران طی سال های اخیر بومی سازی شده اند نکته قابل توجه در این پهپاد این است که گلوله های ضد آتشی که پرتاب میکند از چندین لایه پلاستیک محافظت شده ساخته شده است که پس از پرتاب باعث میشود یک انفجار رخ دهد و اکسیژن محیط رو کم میکند به سبب کاهش اکسیژن آتش فروکش میکند .

آموزشگاه آریانا بیش از یک دهه است که در ضمینه رباتیک به شکل تخصصی فعالیت میکند و در کنار آموزش رباتیک برای شما عزیزان قطعات رباتیک و ابزار الکترونیکی و مهندسی رباتیک را هم در سایت فروشگاه به فروش میرسانیم .

ساخت ربات آتش نشان

ساخت ربات آتش نشان می تواند برای خیلی از علاقه مندان به آموزش رباتیک جذاب باشد  به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می کنیم که در آموزش مجازی رباتیک شرکت کنید، این آموزش برای رده سنی های مختلفی تهیه شده است شما می توانید نسبت به سن خودتان آموزش مناسب به خودتان را انتخاب کنید آموزش های مجازی رباتیک در سه رده سنی  آموزش رباتیک کودکان ، آموزش رباتیک دانش آموزان و همچنین آموزش رباتیک بزرگسالان برای شما علاقه مندان تولید شده است. 

همچنین می توانید سایر مطالب مربوط به آموزش رباتیک را در آموزش رباتیک از صفر تا صد مطالعه کنید.

 

ارسال دیدگاه