34204013026

با ما در تماس باشـید

آموزشگاه آریانا

بررسی موارد استفاده از ربات

امروزه استفاده از ربات‌ها در زندگی بشر ریشه دوانده است و بسیاری از کار‌ها به وسیله آن‌ها انجام می‌شود. ربات‌ها دارای انواع ساده و مبتدی تا انواع پیچیده و تخصصی هستند. در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی در زمینه کاربرد ربات و مزایای استفاده از آن در اختیار شما قرار می‌دهیم. ممکن است بعضی از افراد به ساختن این ربات‌ها علاقه داشته و به دنبال یادگیری آن باشند. اگر به دنبال یادگیری علم رباتیک و کلاس‌های آموزش آن می‌گردید، کلاس های آموزش حضوری و مجازی رباتیک در البرز و تهران به شما پیشنهاد می‌شود. آموزشگاه فنی حرفه ای آریانا نصر با سابقه‌ای درخشان، آماده ارائه انواع خدمات در این زمینه به شما می‌باشد.

کاربرد ربات ‌ها در زندگی بشر

ربات‌ها برای از بین بردن خطا‌ها تهدید‌های انسانی به کار می‌روند. با توجه به افزایش علم و دانش در زمینه‌های مختلف، نیاز به ربات‌ها در انجام امور متفاوت، بیشتر شده است. ربات‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و کارایی‌های متفاوتی دارند. انواع ربات در اندازه‌های کوچک تا بزرگ ساخته می‌شوند. علم رباتیک با پیشرفت روزافزون خود، کمک شایانی به انسان در انجام امور کرده است. در ادامه می‌خواهیم مزایای استفاده از ربات و کاربرد های مختلف آن در مکان‌های مختلف را بررسی کنیم.

مزایای استفاده از ربات

استفاده از ربات‌ها دارای مزایای بی شماری است. از جمله مزایای استفاده از ربات به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • ربات‌ها مرخصی نمی‌روند.
  • ربات‌ها دستمزدی نمی‌گیرند.
  • ربات‌ها در روز‌های تعطیل نیز کار می‌کنند.
  • برای کار کردن و انجام امور به غذا یا آب نیازی ندارند.
  • لازم به بیمه کردن ربات‌ها نیست.
  • برای استفاده از آن‌ها نیازی به نگرانی برای از دست دادن نیروی کار نمی‌باشد.
  • آن‌ها بار‌ها و بار‌ها یک کار را تکرار می‎‌کنند و خسته نمی‌شوند.
  • هنگامی که آسیب ببینند، شکایت به دادگاه و مراجع قضایی نمی‌کنند.

ربات در صنعت

هنگامی که ربات را با انسان مقایسه می‌کنیم، بیشتر به کاربرد ربات ها پی می‌بریم. اغلب ربات‌ها دقت بیشتری در انجام امور دارند و خطای آن‌ها از انسان‌ها پایین‌تر است. به عنوان مثال یک جوشکار تنها ۱۰ تا ۳۰ درصد زمان خود را می‌تواند جوشکاری کند در حالی که ربات‌ها می توانند ۵۰ تا ۷۰ درصد زمان خود را به راحتی کار ‌کنند.

بیشتر بخوانید: آموزش حضوری و مجازی رباتیک در البرز و تهران

اکتشافات و شناسایی

برای کشف کردن مکان‌های جدید به دلیل بروز حوادث و خطرات احتمالی، از ربات‌ها استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در فاجعه اتمی فوکوشیما، به دلیل بالا بودن تشعشعات هسته‌ای، انسان نمی‌تواند در آن کار کند؛ در نتیجه از ربات‌ها برای پاکسازی استفاده می‌کنند. بسیاری از ربات‌ها در عمق اقیانوس‌ها یا در سیارات دیگر در حال اکتشاف هستند.

جراحی رباتیک

یکی از تغییراتی که ربات‌ها در علم پزشکی ایجاد کردند، انجام عمل‌ها و جراحی‌های رباتیک بوده است. در جراحی‌های رباتیک، پزشک معالج از طریق کامپیوتر عمل را کنترل می‌کند و بازو‌های ربات، عمل را به صورت مستقیم انجام می‌دهند.

پلیس

در سال‌های گذشته استفاده از ربات به جای ماموران پلیس، مقدور نبود؛ اما در کشوری مانند دبی تا سال ۲۰۳۰، ۲۵ درصد از نیرو‌های پلیس، جای خود را به ربات‌ها می‌دهند.

سینما و تلویزیون

استفاده از ربات‌ها به بیش از صد سال در سینما می‌رسد و اگر ربات‌ها نبودند، بسیاری از فیلم‌ها ساخته نمی‌شدند.

ربات خدمتکار

استفاده از ربات‌ها برای نظافت و امور خدماتی، خستگی انجام امور منزل و امور خدماتی را از انسان می‌گیرد. یکی از این ربات‌ها که در زندگی روزمره بسیار از آن استفاده می‌شود، ماشین لباسشویی است.

ربات کشاورز

ورود ربات‌ها به دنیای کشاورزی، انجام امور را برای انسان‌ها بسیار ساده کرده است به گونه‌ای که بسیاری از خدمات و امور کشاورزی توسط ربات‌ها انجام می‌شود. کار‌هایی مانند وجین، هرس کردن، کاشت و برداشت و… از جمله کار‌هایی است که ربات‌ها به سادگی و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌دهند.

آموزشگاه فنی حرفه ای رباتیک آریانا

مهندسی رباتیک، رشته‌ای جدید در ایران می‌باشد، فرصت‌های شغلی خوبی در بخش آموزش عالی وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از صنایع کشور از جمله کارخانه‌های فولاد ، خودروسازی ، مواد غذایی و … تقریبا تمام اتوماتیک می‌باشند. اما متاسفانه تمام ربات‌ها وارداتی است و در بعضی از موارد نصب ، کنترل و تعمیر آن‌ها بر عهده‌ متخصصان خارجی می‌باشد. شرکت‌های فعال داخلی در حوزه رباتیک به واردات و در بعضی از موارد تعمیرات ربات‌ها می‌پردازند. اگرچه این رشته از شاخه‌های جدید مهندسی ‌است، اما آینده‌ روشنی خواهد داشت. در اخر اگر علاقه مند به خلاقیت و نوآوری هستید و می‌خواهید در زندگی و آینده بشر تحولی ایجاد کنید، مهندسی رباتیک بهترین انتخاب برای شما می‌باشد.

مجموعه بزرگ آموزشی آریانا با شعار “کارآموز امروز ، کارآفرین فردا“ در عرصه آموزش ها و مهارت های نوین، به ویژه رباتیک از معتبرترین مراکز در سطح کشور می باشد.

ما را در صفحه رسمی اینستاگرام آریانا دنبال کنید.

ارسال دیدگاه