در این مقاله قصد داریم شما کاربران گرامی را با استپ موتور و ویژگی های آن آشنا کنیم. جهت ثبت نام در کلاس های دوره آموزش رباتیک به صورت حضوری و مجازی به آموزشگاه رباتیک آریانا در تهران و کرج ( آموزشگاه فنی حرفه ای آریانا ) مراجعه نمایید.
استپ موتور
استپ موتور ( stepper motor ) که به نام موتور پله ای هم شناخته می شود یک موتور DC براشلس یا بدون جاروبک است که یک دور کامل را به تعدادی استپ یه پله تقسیم می کند
استپ موتور به دلیل وجود این استپ ها توانایی حرکت گسسته یا پله به پله را دارد. استپر موتور با پالس هایی که دریافت می کند فعالیت می کند. هر پالس موتور را تا زاویه ای مشخص حرکت می دهد.
این مقدار زاویه را گام می گویند و از فاکتورهای مهم در انتخاب استپر موتور است. در اینگونه موتورها ما نیازی به گرفتن بازخورد از موقعیت شفت نداریم و این نشان دهنده دقت بسیار بالای این موتور است.
در موتور های DC معمولی ما برای کنترل چرخش شفت نیاز به کنترل لحظه به لحظه و سیستم بازخورد داریم.
ساختار استپ موتور
استپ موتورها دارای ۲ بخش اصلی هستند.
- روتور
- استاتور
روتور : روتور همان سیلندر مرکزی است که روی آن تعدادی استپ قرار گرفته است در موتور های جریان مستقیم معمولی سیم پیچ ها روی روتور قرار دارند و آهنربای دائم روی استاتور تعبیه شده است اما در استپ موتور ها، سیم پیچ ها روی استاتور تعبیه شده اند.
در واقع در موتور های DC معمولی سیم پیچ ها همراه روتور در چرخش هستند اما در استپ موتورها اینچنین نیست.
استاتور : استاتور قسمت ثابت هستند که روتور درون آن چرخش می کند، استاتور در این موتور ها دارای سیم پیچ هایی است که به آنها فاز می گوییم، وارد شدن پالس های الکتریکی به این فازها باعث چرخش روتور می شود.
گام استپر موتور
منظور از گام، کوچک ترین چرخش قابل کنترل در استپر موتور است.آن ها بسته به نوع کاربرد با دقت های مختلفی ساخته می شوند. زاویه گام همان زاویه ای است که به ازای هر گام طی می شود.
رابطه بین دور موتور و استپ ها :
برای محاسبه تعداد استپ هایی که در یک ثانیه توسط موتور طی می شود باید تعداد دور بر دقیقه را در تعداد استپ های یک دور کامل ضرب کنیم و عدد حاصل را تقسیم بر ۶۰ کنیم.
عملکرد:
درون استاتور تعدادی آهنربای الکتریکی وجود دارد که دارای استپ هستند این آهنرباها توسط سیستم کنترل با ارسال پالس هایی فعال و غیر فعال می شوند. در مرکز موتور روتور وجود دارد.
روتور سیلندری آهنی دارای خاصیت مغناطیسی است که روی آن استپ هایی وجود دارد. با ارسال اولین پالس و فعال شدن اولین آهنربای الکتریکی، روتور شروع به چرخش می کند تا استپ های رتور دقیقا روبروی آهنربای الکتریکی فعال قرار بگیرند. در این حالت با بقیه استپ های استاتور دارای انحرافی کم است.
همراه با فعال شدن آهنربای الکتریکی بعدی و غیر فعال شدن آهنربای اول، استپ های روتور با استپ های آهنربای بعدی در یک راستا قرار می گیرند. با ادامه این روند روتور چرخش می کند و ما می توانیم شفت استپر موتور را در زاویه دلخواه قرار بدهیم.
انواع استپ موتور
- مغناطیس دائم : دارای روتوری با آهنربای دائمی هستند و برای تجهیزاتی با سرعت پایین، گشتاور بالا و همچنین زاویه پله بالا مانند ۴۵ یا ۹۰ درجه استفاده می شود.
- با مغناطیس متغیر : ساده ترین نوع ، که روتور آن دارای خاصیت مغناطیس شونده است. با وارد کردن ولتاژ DC به سیم پیچ های استاتور، استپ های روتور به سمت قطب مغناطیسی ایجاد شده حرکت کرده و باعث چرخش موتور می شوند.
- استپر موتور هیبرید : این استپ موتورها ترکیبی از ۲ مدل استپ موتورهای بالا هستند، مرکز روتور قطب S و استپ های روتور قطب N است. استپر موتور های هیبریدی دارای ۳ درجه استاندارد ۰.۹ و ۱.۸ و ۳.۶ درجه هستند.
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.