34204013026

با ما در تماس باشـید

آموزشگاه آریانا

بررسی رشته مکاترونیک و بازار کار آن

رشته مکاترونیک چیست ؟

یکی از رشته‌های بسیار موفق در زمینه مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر، مکاترونیک می‌باشد. این رشته از شاخه‌های رشته علوم مهندسی می‌باشد. یکی از مزایای تحصیل در این رشته، قوی شدن پایه در دانشجویان برای تجزیه و تحلیل مشکلات مهندسی می‌باشد. با ما برای بررسی رشته مکاترونیک و آینده شغلی رشته مکاترونیک همراه باشید. آموزش های حضوری و مجازی کلاس های رباتیک در آموزشگاه فنی حرفه ای آریانا  در کرج و تهران را دنبال کنید.

همان طور که در متن بالا گفته شد این رشته زیر شاخه رشته علوم مهندسی می‌باشد و تلفیقی از الکترونیک، کامپیوتر و مکانیک است. گفتنی است که امروزه در تمام صنایع موجود، حضور یک مکاترونیک ضروری می‌باشد. بیش از پیش نیاز افرادی که دانش مکاترونیک دارند در صنایع احساس می‌شود. اما آیا این رشته تحصیلی برای تمام افراد مناسب است؟ افرادی که دارای این روحیات هستند برای این رشته مناسب می‌باشند؛ دارای سخت کوشی و تلاش زیاد، توانایی ایجاد ارتباط بالا، انجام کار‌های تیمی و بودن در تیم، مدیریت و رهبری تیم، به وجود آوردن درک عمیق و یافتن پایه و دید کلی در بیشتر علوم.

آینده شغلی رشته مکاترونیک به چه شکل است ؟

با توجه به پیشرفت‌های بزرگی که در زمینه تکنولوژی صورت گرفته است و انعطاف پذیری این رشته، اشتغال در رشته مهندسی مکاترونیک بسیار بالا است. فارغ التحصیلان این رشته در بازارهای مختلف کاری می‌توانند مشغول به کار شوند. از جمله این بازار‌ها به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

درآمد رشته مکاترونیک چقدر است ؟

قطعا ، مقدار مشخصی وجود ندارد و پارامتر های مختلفی در مقدار کسب درآمد تاثیر گذار است .

درآمد مهندس مکاترونیک می‌تواند باتوجه به تخصص فرد، مقطع تحصیلی ،صنعتی که در آن مشغول به کار است، شهر موردنظر، تجربه و… متفاوت باشد. اما درحالت کلی معمولا مهندسان مکاترونیک درآمدهای خوبی دارند.

ولی نباید فراموش کرد که حتما باید در کار خود پویا و ممتاز باشید تا بتوانید در آمد بیشتری نیز کسب کنید .

دانشگاه هایی که رشته مکاترونیک در آن ها تدریس میشوند کدام است ؟

دانشگاه اراک ،دانشگاه تبریز ، دانشگاه تربیت مدرس ، دانشگاه تهران و سایر دانشگاه های برتر کشور این رشته خاص و آینده دار را تدریس میکنند همچنین این رششته در خارج از کشور هم در دانشگاه های برتر مهندسی تدریس میشود در کل برای این رشته در خود ایران هم پیش نیاز هاش قرار دارد و علاقه مندان می توانند با آوردن رتبه مناسب این رشته در کنکور در دانشگاه مورد علاقه خودشون شروع به تحصیل کنند .

در خارج از ایران نیز دانشگاه های متعددی در این زمینه فعالیت میکنند چرا که این علم از جمله علم های نوین رشته های مهندسی شناخته میشود که در آینده بسیار پر کاربرد خواهد بود .

گرایش های رشته مهندسی مکاترونیک چیست ؟

دانشجویان پس از تحصیل در این رشته می‌توانند تحصیلات خود را در زمینه مهندسی برق، مکانیک، مهندسی صنایع، فیزیک، مهندسی پزشکی، مهندسی کامپیوتر و مهندسی مکاترونیک ادامه دهند. رشته مهندسی مکاترونیک و رباتیک به دلیل بین رشته‌ای بودن، گرایشی ندارد در نتیجه گرایش دانشجو پس از ارائه پایان نامه و نوع پاین نامه تعیین می‌شود.

مهندسی هوافضا

اشتغال در تجهیزات فضایی، ربات‌های فضایی و استفاده از این ربات‌ها در صنایع فضایی و ارتباطات رادیویی و…

علوم پزشکی

اشتغال در زمینه ساخت انواع صندلی پزشکی و میز‌های مکاترونیکی، دستگاه‌های تصویربرداری هوشمند، ربات‌های جراح، هوشمند سازی آزمایشگاه و…

مهندسی مکانیک

استفاده از تجهیزات مکاترونیکی در صنایع خودر سازی، تجهیز کردن الکترونیک خودرو، طراحی و ساخت خودرو، ماشین سازی، معادن، کنترل ترافیک و….

مهندسی الکترونیک

اشتغال در زمینه تجهیزات پیشرفته و هوشمند، طراحی و ساخت مدارات مختلف و…

بیشتر بخوانید: آموزش رباتیک دانش آموزان در کرج و تهران

مهندسی کنترل

می‌توان در زمینه ساخت و کنترل ربات‌ها و تجهیزات پیشرفته و کنترل انواع تجهیزات صنعتی مشغول به کار شد.

مدیریت

مدیریت واحد‌های صنعتی، کنترل کیفیت، مدیریت تیم و…

آموزشگاه فنی حرفه ای رباتیک آریانا

مهندسی رباتیک، رشته‌ای جدید در ایران می‌باشد، فرصت‌های شغلی خوبی در بخش آموزش عالی وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از صنایع کشور از جمله کارخانه‌های فولاد ، خودروسازی ، مواد غذایی و … تقریبا تمام اتوماتیک می‌باشند. اما متاسفانه تمام ربات‌ها وارداتی است و در بعضی از موارد نصب ، کنترل و تعمیر آن‌ها بر عهده‌ متخصصان خارجی می‌باشد. شرکت‌های فعال داخلی در حوزه رباتیک به واردات و در بعضی از موارد تعمیرات ربات‌ها می‌پردازند. اگرچه این رشته از شاخه‌های جدید مهندسی ‌است، اما آینده‌ روشنی خواهد داشت. در اخر اگر علاقه مند به خلاقیت و نوآوری هستید و می‌خواهید در زندگی و آینده بشر تحولی ایجاد کنید، مهندسی رباتیک بهترین انتخاب برای شما می‌باشد.

مجموعه بزرگ آموزشی آریانا با شعار “کارآموز امروز ، کارآفرین فردا“ در عرصه آموزش‌ها و مهارت‌های نوین، به ویژه رباتیک از معتبرترین مراکز در سطح کشور می‌باشد.

ما را در صفحه رسمی اینستاگرام آریانا  دنبال کنید.

ارسال دیدگاه