34204013026

با ما در تماس باشـید

آموزشگاه آریانا

انواع ربات و کاربرد های آنان

ربات ها نوعی ماشین هستند که می‌توانند مجموعه ای از کارهای پیچیده‌ را با توجه به برنامه نویسی ای که برای آن‌ها شده است، به ‌صورت خودکار انجام دهند. از لحاظ کنترل ربات، آن‌ها می‌توانند بوسیله دستگاه کنترل خارجی کنترل شوند و یا یک کنترل کننده داخلی در داخل ربات ها قرار می‌گیرد. از لحاظ ظاهری، ربات ها می‌توانند شبیه به هرچیزی ساخته شوند، حتی می‌توانند شبیه به انسان باشند ولی از آنجایی که ربات ها برای مقاصد و اهداف خاصی ساخته می‌شوند ظاهر آن‌ها اهمیتی ندارند. ربات ها از لحاظ کاربرد انواع مختلفی دارند مثلا: ربات‌های صنعتی، ربات‌های پزشکی، ربات‌های کمک به بیماران، ربات‌های سگ درمانی و… با آموزش های حضوری و مجازی کلاس رباتیک آموزشگاه فنی حرفه ای آریانا نصر در تهران و کرج همراه باشید.

ریشه کلمه ربات

کارل چاپک نویسنده اهل جمهوری چک در سال ۱۹۲۰ در نمایشنامه ای به نام کارخانه ربات ‌سازی روسوم برای اولین بار از کلمه ربات برای یک ماشین انسان‌نما استفاده کرد.

کارل چاپک، برادرش جوزف چاپک را مخترع اصلی واژه ربات می‌شناسد. کلمه ربات، کلمه ای جدید نبود و در زبان اسلاوی به معنی کارگر اجباری وجود داشت. منظور از کلمه ربات در آن زمان، روستاییان و کشاورزانی بودند که تحت نظام فئودال حاکم بر اروپای قرن نوزدهم، مجبور انجام کار اجباری بودند.

کاربردهای ربات

امروزه دو نوع اصلی از ربات‌ها وجود دارند که بر اساس کاربرد طبقه بندی می‌شوند: ربات‌های خودگردان با کاربرد عمومی و ربات‌های با کاربرد مخصوص.

ربات‌ها را می‌توان از نظر کاربرد تقسیم بندی کرد. ربات ها را می‌توان به ‌گونه ‌ای طراحی کرد که بتوانند یک وظیفه مشخص را با بالاترین کیفیت انجام دهند و یا تعدادی وظیفه را با کیفیت کمتر نسبت به مورد قبل انجام دهند.

ربات ها از لحاظ کاربرد انواع مختلفی دارند: ربات‌ صنعتی، ربات‌ پزشکی و... با آموزش های حضوری و مجازی کلاس رباتیک آموزشگاه آریانا در تهران و کرج ...

انواع ربات ‌های مدرن

انواع ربات ‌های مدرن شامل مواد زیر اند:

  1. ربات ‌های متحرک
  2. ربات ‌های صنعتی
  3. ربات ‌های خدماتی
  4. ربات ‌های آموزشی
  5. ربات ‌های ماژولار (تکه ای)
  • ربات ‌های متحرک

ربات ‌های متحرک توانایی حرکت در محیط اطرافشان را دارند و کاربرد آن‌ها محدود به یک موقعیت مکانی مشخص نیست و از نقطه ای به نقطه دیگر جابجا می‌شوند.

  • ربات ‌های صنعتی

ربات ‌های صنعتی آن دسته از ربات هایی هستند که از یک بازوی مکانیکی چند قسمتی و بخش انتهایی آن که به یک سطح ثابت متصل می‌شود، تشکیل شده ‌اند.

  • ربات ‌های خدماتی

ربات های خدماتی، ربات هایی هستند که برای ارائه خدمات رفاهی انسان‌ها و تجهیزات مفید، به‌ صورت نیمه یا تمام خودگردان عمل می‌کنند. این ربات ها نمی‌توانند در فعالیت های تولیدی شرکت کنند.

  • ربات ‌های آموزشی

ربات ‌های آموزشی از آن دسته ربات هایی هستند که می‌توان از آن‌ها به‌ عنوان وسایل کمک آموزشی برای معلمان استفاده کرد. از دهه ۱۹۸۰، ربات‌هایی به شکل لاک پشت در مدارس مورد استفاده قرار گرفتند و دانش آموزان با استفاده از زبان برنامه ‌نویسی لوگو، آن‌ها را برنامه ریزی ‌کردند.

  • ربات ‌های ماژولار (تکه ای)

ربات ‌های ماژولار، نسل جدید ربات ‌ها هستند که با تکه کردن ساختار ربات‌، موارد کاربرد آن‌ها را بیشتر می‌کنند.

اگر به دنبال یادگیری ساخت انواع ربات می‌گردید، آموزش های حضوری و مجازی کلاس های رباتیک در آموزشگاه فنی حرفه ای آریانا در کرج و تهران را دنبال کنید.

آموزشگاه فنی حرفه ای رباتیک آریانا

مهندسی رباتیک، رشته‌ای جدید در ایران می‌باشد، فرصت‌های شغلی خوبی در بخش آموزش عالی وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از صنایع کشور از جمله کارخانه‌های فولاد ، خودروسازی ، مواد غذایی و … تقریبا تمام اتوماتیک می‌باشند. اما متاسفانه تمام ربات‌ها وارداتی است و در بعضی از موارد نصب ، کنترل و تعمیر آن‌ها بر عهده‌ متخصصان خارجی می‌باشد. شرکت‌های فعال داخلی در حوزه رباتیک به واردات و در بعضی از موارد تعمیرات ربات‌ها می‌پردازند. اگرچه این رشته از شاخه‌های جدید مهندسی ‌است، اما آینده‌ روشنی خواهد داشت. در اخر اگر علاقه مند به خلاقیت و نوآوری هستید و می‌خواهید در زندگی و آینده بشر تحولی ایجاد کنید، مهندسی رباتیک بهترین انتخاب برای شما می‌باشد.

مجموعه بزرگ آموزشی آریانا با شعار “کارآموز امروز ، کارآفرین فردا“ در عرصه آموزش‌ها و مهارت‌های نوین، به ویژه رباتیک از معتبرترین مراکز در سطح کشور می‌باشد.

ما را در صفحه رسمی اینستاگرام آریانا دنبال کنید.

ارسال دیدگاه