34204013026

با ما در تماس باشـید

آموزشگاه آریانا

ربات و رباتیک چیست؟

ربات ها دارای اشکال و انواع مختلفی هستند و متناسب با کاربردشان ممکن است چرخ دار، پادار، پروازی، آبی یا … باشند. در این مقاله قصد داریم به آموزش ساخت ربات و رشته رباتیک بپردازیم. جهت ثبت نام در کلاس های دوره آموزش رباتیک به صورت حضوری و مجازی به آموزشگاه رباتیک آریانا در تهران و کرج ( آموزشگاه فنی حرفه ای آریانا ) مراجعه نمایید.

آموزش ساخت ربات در رشته رباتیک

ربات ها از کار در کارخانه های صنعتی گرفته تا جراحی و بازی فوتبال، می‌توانند وظایف متفاوتی داشته باشند و ممکن است به کوچکی یک سکه و یا به بزرگی یک ماشین باشند. این تنوع از دیدگاه اندازه، طراحی و قابلیت ها نشان از این است که ارائه یک تعریف مشخص از ربات دشوار است. حتی خود کارشناسان نیز تعاریف گوناگونی برای ربات ها دارند. برای بیشتر ما، داستان‌های علمی تخیلی، تأثیر به سزایی بر روی انتظاراتمان از ربات‌ها و توانایی‌هایشان گذاشته است.

اما ربات را می‌توان این گونه تعریف کرد: ربات دستگاهی خودار و اتوماتیک می باشد که توانایی دریافت اطلاعات از محیط اطراف خود، انجام محاسبات برای تصمیم‌گیری و انجام فعالیت در دنیای واقعی را دارا می‌باشد. هر چه یک ماشین هوشمندتر باشد؛ بیشتر می‌توان آن را یک ربات دانست. رشته رباتیک؛ علم مطالعه ربات‌ها می باشد و شامل طراحی، ساخت، راه اندازی و بکارگیری ربات‌ها محسوب می شود. رباتیک در حقیقت یک علم میان رشته‌ای شامل علوم مختلف به ویژه مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر می‌باشد.

نقش توسعه نرم افزاری در دانش‌ رباتیک

پیشرفت‌ در فناوری پردازنده‌‌ها و سنسورها موجب شده است، که رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند بهتر و ارزان‌تر شوند و این گام دیگری در زمینه عملکرد بهتر ربات ‌ها محسوب می شود و تجهیز آن‌ها به سیستم دریافت اطلاعات و محاسبات قدرتمند را آسان‌تر می‌کند. مزیت دیگر آن، این است که محققان در هنگام طراحی و ساخت یک ربات مجبور نیستند به اصطلاح، چرخ را دوباره اختراع کنند و این بدان معنا است که آن‌ها می توانند، به جای تمرکز بر ساخت موتورها، سنسورها و پردازنده ها، تمرکز بیشتری بر روی مکانیزم‌های حرکتی، برنامه نویسی و توسعه نرم افزاری ربات‌ها را به همراه داشته باشند.

بخش نرم افزاری ربات‌ها بسیار در عملکرد آن‌ها موثر است. بنابراین بدون الگوریتم های مؤثر و قوی و استفاده از هوش مصنوعی، یک ربات هرگز قادر به دستیابی به موفقیت چشمگیری نخواهد بود. ضمن اینکه شایان ذکر است ابزارهای شبیه سازی، کنترل و ارتباطی ربات‌ها با سرعت روز افزون رو به بهبود هستند.

آموزش ساخت ربات | آموزش رباتیک در آموزشگاه آریانا در تهران و کرج

ربات ها چگونه کار می‌کنند

ربات ها دارای سه ویژگی اصلی می باشند و این سه مؤلفه از یک ربات تا ربات دیگر متفاوت است. در مورد ارتباط با دنیای پیرامون، برخی ربات ها از دستگاه های فاصله سنج به اسم سونار استفاده می‌کنند، این در حالی است که سایر ربات ها به سنسورهای متعدد، از جمله دوربین ها، ژیروسکوپ ها و مسافت یاب های لیزری متکی هستند. همچنین بخش محاسباتی ربات نیز می‌تواند شامل یک مدار الکترونیکی کوچک، پردازنده چند هسته‌ای یا حتی شبکه‌ای از کامپیوترها باشد و دراین مورد ربات ها بیشترین تفاوت‌ها را با یکدیگر دارند.

اگرچه ربات ها از نظر میزان دریافت اطلاعات، محاسبه و عملکرد متفاوت هستند، اما همه آنها به روشی مشابه یکدیگر کار می‌کنند. سنسورهای آنها اطلاعات حاصل از اندازه گیری‌ها را به یک کنترلر یا کامپیوتر برای پردازش ارسال می‌کنند و سپس سیگنال های کنترل را به موتور ها و محرک ها انتقال می دهند.

آموزشگاه فنی حرفه ای رباتیک آریانا

مهندسی رباتیک، رشته‌ای جدید در ایران می‌باشد، فرصت‌های شغلی خوبی در بخش آموزش عالی وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از صنایع کشور از جمله کارخانه‌های فولاد ، خودروسازی ، مواد غذایی و … تقریبا تمام اتوماتیک می‌باشند. اما متاسفانه تمام ربات‌ها وارداتی است و در بعضی از موارد نصب ، کنترل و تعمیر آن‌ها بر عهده‌ متخصصان خارجی می‌باشد. شرکت‌های فعال داخلی در حوزه رباتیک به واردات و در بعضی از موارد تعمیرات ربات‌ها می‌پردازند. اگرچه این رشته از شاخه‌های جدید مهندسی ‌است، اما آینده‌ روشنی خواهد داشت. در اخر اگر علاقه مند به خلاقیت و نوآوری هستید و می‌خواهید در زندگی و آینده بشر تحولی ایجاد کنید، مهندسی رباتیک بهترین انتخاب برای شما می‌باشد.

مجموعه بزرگ آموزشی آریانا با شعار “کارآموز امروز ، کارآفرین فردا“ در عرصه آموزش‌ها و مهارت‌های نوین، به ویژه رباتیک از معتبرترین مراکز در سطح کشور می‌باشد.

برای آموزش رباتیک در آموزشگاه رباتیک آریانا در تهران و کرج ما را در صفحه رسمی اینستاگرام آریانا دنبال کنید.

ارسال دیدگاه