34204013026

با ما در تماس باشـید

آموزشگاه آریانا

کاربرد اینترنت اشیاء در کشاورزی

اینترنت و تکنولوژی تقریبا همه زندگی ما را فرا گرفته است. اینترنت اشیاء و علم فناوری دستگاه‌های متصل نیز انقلاب جدیدی در این زمینه به حساب میرود. علم اینترنت اشیاء یا همان (IOT) در مدت کوتاهی توانست در بطن زندگی روزمره ما نفوذ کند. یکی از بی سابقه‌ترین گام‌هایی که این تکنولوژی برداشته است، کاربرد اینترنت اشیاء درکشاورزی است. اینترنت اشیاء در گلخانه‌ ، اینترنت اشیاء در آبیاری هوشمند محصولات و به طور کل ارتقاء سطح کشاورزی هوشمند از جمله دستاوردهای این تکنولوژی است. با آموزش های حضوری و مجازی کلاس رباتیک آموزشگاه فنی حرفه ای آریانا  در تهران و کرج همراه باشید.

ما در ادامه درباره ی چگونگی پیاده سازی اینترنت اشیاء در کشاورزی و راهکار انجام آن در کشور عزیزمان ایران توضیح خواهیم داد. اما سوالی که قبل از توضیحات کامل باید به آن جواب دهیم این است: اینترنت اشیاء در کشاورزی چیست؟

در ادامه به بررسی موضوعات زیر میپردازیم :

  • اینترنت اشیاء در گلخانه
  • اینترنت اشیاء در آبیاری هوشمند
  • پیاده سازی اینترنت اشیاء در کشاورزی

کاربرد اینترنت اشیاء در کشاورزی چیست؟

کوچکترین و پیش پا افتاده‌ترین کاربرد اینترنت اشیاء در کشاورزی را میتوان کنترل محیط از طریق سنسورهایی را در نظر گرفت. این سنسورها به کشاورز کمک میکند: اولا شرایط محیطی گلخانه از جمله گرما، رطوبت و خاک را دقیق‌تر بررسی کنند. و ثانیا دقیقا بدانند چه مقدار نیاز به آب و کود دارند. و به صورت اتوماتیک این میزان را به محصولات کشاورزی خود برسانند(آبیاری هوشمند). همین امر بازدهی محصولات کشاورزی را افزایش و هزینه ها را کاهش خواهد داد. که از کاربرد های اینترنت اشیاء در کشاورزی است.

انواع سنسورهای مورد استفاده در تکنولوژی هوشمند اینترنت اشیاء:

  1. سنسورهای نظارت بر خاک
  2. سنسورهای نظارت بر آب و هوا
  3. سنسورهای کنترل کننده آبپاش و نور

اینترنت اشیاء در گلخانه

کشاورزان معمولا با استفاده از ابزارهای دستی محیط گلخانه را بررسی میکنند. این روش سالهاست که استفاده میشود. اما دو مورد از بدترین پیامد‌های کنترل سنتی گلخانه‌ها، مدت زمان طولانی برای تصمیم گیری و دقت پایین تر نسبت به تکنولوژی اینترنت اشیاء است. یکی دیگر از مزایای استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیاء داشتن دسترسی و کنترل لحظه ای بر محیط  به صورت غیر حضوری است.

استفاده از تکنولوژی هوشمند اشیاء در گلخانه میتواند به تنظیم اتوماتیک دمای محیط نیز کمک کند. برخی از منابع پیاده سازی اینترنت اشیاء در ایران میگویند: “با برنامه ریزی دستگاه‌های تنظیم کننده محیط و اتصال آن با سنسورهای تشخیص شرایط محیط، حتی بدون نظارت حضوری، میتوان از تضمین عملکرد صحیح دستگاه تنظیم شرایط جوی گلخانه اطمینان حاصل کرد. و محصولات را با حداکثر قوا بهبود بخشید.”

کاربرد اینترنت اشیاء

بهبود محصولات با استفاده از اینترنت اشیاء

در کاربرد اینترنت اشیاء برای بهبود محصولات میتوان با استفاده از سنسور هایی که در محیط قرار میگیرند، دمای درونی محصولات، میزان آب موجود در برگ‌ها و میزان سلامت محصولات را اندازه گیری کرد. با استفاده از تکنولوژی کشاورزی هوشمند میتوان به طور کلی از بوجود آمدن هرگونه بیماری موجود در محصولات جلوگیری کرد. و به علاوه در صورت بوجود آمدن مشکل آن را به سرعت تشخیص و برطرف کرد. و در نهایت بهترین و با کیفیت ترین محصول را به مصرف کنندگان ارائه داد.

کاربرد اینترنت اشیاء در آبیاری هوشمند

آب و آبیاری یکی از پر دغدغه ترین موضوعات در کشاورزی است. به علت کمبود آب بسیاری از کشاورزان به اینترنت اشیاء در آبیاری هوشمند روی آورده اند. آبیاری هوشمند تاثیر بالایی بر کیفیت محصولات دارد. به همین علت توجه بیشتری به نسبت سایر تکنیک های هوشمند کشاورزی را به خود جلب میکند.

اینترنت اشیاء در آبیاری هوشمند با بهره مندی از تکنولوژی تشخیص حرارت، تشخیص رطوبت و اتصال از طریق اینترنت به سیستم های آبیاری به شما کمک میکند، تا به صورت اتوماتیک و در بازه های زمانی مشخص محصولاتتان را آبیاری کنید. نکته اینجاست: این کار به صورت دقیق و به صورت زمان بندی شده و بدون دخالت دست انجام میشود. مزایای کاربرد اینترنت اشیاء در آبیاری هوشمند را در ادامه بخوانید.

مزایای کاربرد اینترنت اشیاء در آبیاری هوشمند

  • کاهش خطر سوختن محصول بر اثر کم آبی یا پر آبی
  • هزینه کمتر برای آفات، آبیاری و کوددهی
  • کیفیت بهتر محصولات

پیاده سازی اینترنت اشیاء در کشاورزی

پیاده سازی اینترنت اشیاء در کشاورزی با توجه به هر محصول، آب و هوا و موقعیت جغرافیای گلخانه یا مزرعه مورد نظر متفاوت است. معمولا سخت افزار‌های خارجی برای همه گلخانه‌ها یا مزارع لازم نیست. اما به طور کل برای پیاده سازی اینترنت اشیاء در کشاورزی لازم است مقداری از خاک منطقه مورد نظر به صورت نمونه برای آکادمی فرستاده شود. و یا در صورت نیاز و خاص بودن محیط کار، بازدید عملی برای تشخیص تکنولوژی مورد نیاز صورت گیرد.

مهمترین قدم برای شروع کاربرد اینترنت اشیاء در کشاورزی همین تشخیص نیاز های زمین با توجه به محصول و موقعیت آن است. که حدود ۴ تا ۶ هفته به طول می انجامد.

اولین قدم در پیاده سازی کاربرد اینترنت اشیاء در کشاورزی

  • هدف گذاری و برنامه ریزی برای رسیدن به هدف مورد نظر
  • تامین بودجه برای انجام صحیح فعالیت
  • تست خاک و آب مورد نظر برای تشخیص موارد مورد نیاز ارتقاء
  • شناخت تیم واقعی و حرفه ای برای انجام صحیح کار

اینترنت اشیاء در کشاورزی ایران

برای شروع کار با سیستم فناوری اینترنت اشیاء در ایران کافیست با شماره‌های درج شده در قسمت تماس با ما سایت ارتباط برقرار کنید. و برای کاربرد اینترنت اشیاء در کشاورزی با مشاوران متخصص فناوری ما مشاوره کنید.

آموزشگاه فنی حرفه ای رباتیک آریانا

مهندسی رباتیک، رشته‌ای جدید در ایران می‌باشد، فرصت‌های شغلی خوبی در بخش آموزش عالی وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از صنایع کشور از جمله کارخانه‌های فولاد ، خودروسازی ، مواد غذایی و … تقریبا تمام اتوماتیک می‌باشند. اما متاسفانه تمام ربات‌ها وارداتی است و در بعضی از موارد نصب ، کنترل و تعمیر آن‌ها بر عهده‌ متخصصان خارجی می‌باشد. شرکت‌های فعال داخلی در حوزه رباتیک به واردات و در بعضی از موارد تعمیرات ربات‌ها می‌پردازند. اگرچه این رشته از شاخه‌های جدید مهندسی ‌است، اما آینده‌ روشنی خواهد داشت. در اخر اگر علاقه مند به خلاقیت و نوآوری هستید و می‌خواهید در زندگی و آینده بشر تحولی ایجاد کنید، مهندسی رباتیک بهترین انتخاب برای شما می‌باشد.

مجموعه بزرگ آموزشی آریانا با شعار “کارآموز امروز ، کارآفرین فردا“ در عرصه آموزش های حضوری و مجازی و مهارت‌های نوین، به ویژه رباتیک از معتبرترین مراکز در سطح کشور می‌باشد.

ما را در صفحه رسمی اینستاگرام آریانا (آموزش های حضوری و مجازی کلاس رباتیک )  دنبال کنید.

ارسال دیدگاه